Saturday 20 June 2015

Blå sommar

Hej mig själv (och någon annan som av något mirakel läser detta)!
Jag hade tänkt försöka minska min TBR-hög i sommar genom att läsa lite mer, men ville gärna ha ett tema på det hela. Först tänkte jag ha regnbågstema - det vill säga att jag läser en bok  från varje färg i regnbågen. Det hade kunnat funka, men valmöjligheterna blev snabbt få och jag insåg att de böcker som kom fram var inte de jag helst ville läsa.
Så märkte jag att de flesta böckerna på min TBR är blåa, så jag tänkte "Varför inte?". Så därför har jag plockat fram lite blå böcker som jag önskar att jag kan ta mig igenom i sommar, trots Camp NaNoWriMo.
(Klicka på böckernas titlar för att komma till deras Goodreads-sida om du vill veta mer, men akta er för spoilers om ni inte läst tidigare böcker i vissa serier!)

Le Books:
15783514

Andra boken i Covenant-serien som jag började läsa
för drygt ett år sedan. Rätt lik Vampire Academy. Ser
fram emot att fortsätta. Gillar dock hennes Lux-serie
mer.

Andra boken i Kretsen. Även här läste jag första
boken förra året. Stiefvater har en väldigt unik stil i sitt
skrivande och jag gillar den mystiska stämningen mycket.

En, som jag brukar säga, ensamstående bok. Väldigt
kort, och jag har bara hört fantastiska saker om den.
Kommer nog att flyga igenom den här på en dag
eller mindre.

Den här, dock, har jag inte hört mycket gott om.
Jag gillade första boken mycket, men det
verkar som om det slutade där. Vill hur som
helst läsa själv. PS: Dumma svenska förlag som
ger böckerna tråkiga, okreativa namn.
9284655

Ännu en andra bok i en serie. Det här är
uppföljaren till Törst, första boken i Vampire Academy.
Äger även fjärde boken, men ej tredje. Ska bli
kul att än en gång dyka ner i vampyrernas
värld.

En samling av 11 noveller om trollkarlen Magnus Bane
från både The Mortal Instruments och The Infernal
Devices. Har börjat småläsa lite grann. Gillar
verkligen Magnus :)

Första boken i en serie på fem. Handlar om
en indisk prins med en förbannelse och en
kärlekshistoria (såklart, vad annat kan man förvänta
sig från en ungdomsbok). Tycker den är helt ok.

Författaren än mer känd som V.E. Schwab, vilket 
är namnet hon använder när hon skriver
vuxenromaner. Älskade hennes Vicious. Det här
är en av hennes ungdomsromaner och även början
på en trilogi där tredje boken troligen aldrig kommer
släppas. Synd. Men jag ska läsa i alla fall!

25796398

The Young Elite ~ Marie Lu
Köpte den här inne på SF-bokhandeln i Stockholm.
Hade inte plannerat på att läsa någon bok av
Marie Lu, men sen läste jag baksidan och blev så
himla nyfiken så jag var tvungen att ha den.

The Evolution of Mara Dyer ~ Michelle Hodkin
Halvvägs igenom redan. Andra delen i Mara
Dyer-trilogin. Börjar bli riktigt creepy. Gillade
dock första boken mer.

Shatter Me ~ Tahereh Mafi
Fick hem en library edition! Argh! Är jätteful,
så jag kommer förmodligen köpa häftad
så småningom, men kan ju fortfarande läsa
den jag har. Första delen i en trilogi.

The Iron King ~ Julie Kagawa
Första boken i en serie på fyra. Köpte hem hela
boxen (superfin). Handlar om älvor, om jag
inte har fel.



Finns det någon där ute som läser detta och känner igen någon av böckerna så får ni gärna kommentera och säga vilken ni tycker jag borde prioritera att läsa först. Finns det några andra blå böcker ni kan rekommendera?

Hejdå!

2 comments:

  1. Vad många bra böcker du har på din TBR-lista! Du har mycket trevlig läsning framför dig :) Tycker att det är en rolig idé det här och funderar på att prova på och läsa några böcker i en viss färg ur min TBR. Vem vet, jag kanske gör det någon gång framöver :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det värsta är att de här knappast är de enda blå böckerna på min TBR. Har över 80 böcker, tror jag, totalt som behövs ta tag i. Kanske vore smart att sortera dom på något sätt...
      Glad att jag kunde ge lite inspiration :)

      Delete