Saturday 8 August 2015

A - Allvarlig

En bok du tog på allvar

Jag är en person som läser för att underhålla mig själv. Jag älskar hur jag kan få så mycket kunskap ur en bok som inte är ett läromedel och hur jag kan skratta, gråta och bli arg med karakärer som jag kan relatera till och bryr mig om. Men vissa böcker krävs att man tar helt på allvar, även om man läser dom för underhållning. Några exempel skulle kunna vara The Fault in Our Stars av John Green eller Jellicoe Road av Melina Marchetta. Jag kan le och skratta när jag läser båda dom, men i slutändan känner jag ändå att jag måste ta innehållet på allvar.
Den bok som jag valt till den här punkten är Go Ask Alice av en anonym författare. Go Ask Alice är en sann dagbok som man hittade som skrevs av en tonårsflicka man aldrig får veta namnet på. Allt verkar börja bra, men snart får man läsa om hur flickan tar en drog för första gången på en fest och blir beroende. Det är ingen hemlighet att författaren av dagboken är död idag.
Jag grät inte när jag läste den här boken. Jag antar att den är sorglig på sitt eget vis, men vad jag kände var mest sympati för huvudkarakären. Jag önskar att hon hade blivit bättre innan det var för sent.
Det finns en serie av dessa. Bland annat Jay's Journal och The Book of David är delar av den och handlar om olika ämnen. Alla är sanna dagböcker.



Det här var första delen av min egen boktagg A-Ö. Är du nyfiken på hur den funkar så kan du hitta originalinlägget med reglerna här. Lämna gärna en kommentar om vilken bok du tagit mest på allvar. Tack!

Hej då!

No comments:

Post a Comment