Thursday 13 August 2015

Augusti-enkät

Hej och hå!
Idag är ingen dag, för det är natt, men det spelar ingen roll! För idag ska jag göra en enkät för augusti med lite frågor och smått. Jag har faktiskt blivit taggad av någon annan den här gången! Det är ett mirakel! Jag blev taggad av Alba på Boklyckan (hennes inlägg hääääär) så jag tänker göra den nu!


1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)
Jag tycker att det har varit en rätt bra sommar, men det kanske bara är jag. Den värsta delen för mig var nog värmeböljan som alla andra tycktes njuta av. Jag gillar måttlig värme, men jag vill inte leva i en bastu, tack så mycket.
Tittar man på hur läsandet har gått för mig under resten av året så skulle jag säga att det gått fantastiskt bra hittills i sommar. Fyra böcker! Bättre än den lilla ensamma stackarn jag läste (till skolan) ända bak i januari.
Jämfört med tidiagre år? 2015 suger.

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya).
Varenda bok på min över 70 böcker långa TBR-lista. No pressure. Men det finns såklart en del jag är lite extra förväntansfull över. Först och främst har jag Days of Blood & Starlight av Laini Taylor. Ska ju se henne på Bokmässan i september så jag måste läsa klart hennes trilogi! Annars är jag väldigt sugen på The Iron Trial av Cassandra Clare och Holly Black som jag nyss beställde samt Throne of Glass av Sarah J. Maas.


  

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du efter?
Ah, The Copper Gauntlet kommer ju ut förste september, så jag antar att den inte räknas. Men vi har ju Lair of Dreams av Libba Bray och en bok som heter Air Awakens av Elise Kova som jag är rätt nyfiken på. Ska vänta ett tag och se vad andra tycker om den först. Och Mechanica av Betsy Cornwell är så snygg. Ska tydligen vara en fairytale retelling av Askungen, men har tyvärr inte fått så bra betyg.
Fråga mig igen i september så kommer jag ha mycket bättre svar X)

16060716 23127048 13455099

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa "delikatesser". Vilket väljer du helst?
Munnen vattnas och nagelbanden svider bara jag tänker på kräftor. Har varit på en kräftskiva hittills och ännu en ska jag på senare i månaden men hela gatan jag bor på. Jag skulle aldrig svika kräftor och välja surströmming.
Kan ha att göra med att jag aldrig ätit surströmming, men det har inte med saken att göra! ;)

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?
Mmmm, The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman var ju väldigt bra, men Dream a Little Dream av Kerstin Gier älskade jag nog lite mer.

21469090

6. Finns det någon för dig ny författare som du är sugen på att läsa i höst?
Jag ser verkligen fram emot att läsa serien In the Company of Shadows av Santino Hassell. Har börjat läsa Evenfall sakta men säkert och inser att det kommer ta ett bra tag inna jag är klar med den. Så lång! En annan författare jag är sugen på att läsa något av är Antoine de Saint-Exupéry. Ska läsa The Little Prince av honom. Blev rekommenderad denna boken av en ny bekantskap till mig som bor i Belgien. Ska bli kul!

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
Läste ju mammas Harry Potter böcker mest hemma, men vet inte direkt vad jag läste i skolan. Hade inte direkt med mig böcker till skolan på det sättet. Men en serie som jag älskade när jag var 10-11 år gammal var Twilight-serien av Stephenie Meyer. Detta var såklart några år senare än Harry Potter, men det räknas väl fortfarande.

 
Varför gjorde vi bakgrunden så brun???

8. Semestern är kanske slut, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Resten av familjen har börjat jobba redan och lillasystern är på fritids, så jag försöker sova över mellanpudelns ylande över att Matte inte är hemma. Oftast går det inte. Sitter lite vid datorn och försöker att inte tänka på skolan och hur jag absolut inte alls vill tillbaka, går ut lite med hunden, nyser hela tiden och måste inhallera för halsen är tät. Detta är dock nytt. Har jag lyckats gå och bli allergisk, kanske?
Och jag dricker onyttiga mängder av Iskaffe Maja Special!

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
Efter den lässvackan jag haft nu så måste jag prioritera de böcker jag vill läsa över andra, för att vara säker på att jag inte hamnar i svackan igen. MEN om jag skulle få hem mitt allra första rec-ex någonsin så kommer jag gråta tårar av glädje på insidan och läsa den på en gång!

10. Till sist, vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Är SÅ taggad på Opposition, End of Days och Dreams of Gods & Monsters. Måste jag välja en så får det nog vara End of Days. Ser fram emot en kick-ass, bad-ass kvinnlig huvudkaraktär och ängelapokalypsen! <3 <3 <3

13638020


Det var det! Det var rätt roligt, faktiskt :)
Då är det ju dags för mig att tagga folk... det är lättare sagt än gjort när man inte känner någon. Men jaja.
Jag taggar Månen, Solen och dess syster Stolen, Mars och Pluto.

Hej då!

1 comment:

  1. Kul att få läsa dina svar! :)

    Sv: Härligt! Ja, det är verkligen knökfullt. Det får du ta och göra! Åh, gjorde du? Haha, nämen vad söt! Då måste du ju hälsa i år då :p Blått hår, vad häftigt! Ska hålla utkik ;)

    ReplyDelete